Titulka » Cvičení

Jak správně cvičit

15 August 2012

Otázku, jak správně cvičit, nelze zodpovědět bez toho, abychom věděli, jaké cvičení chcete provozovat, respektive jakých výsledků chcete dosáhnout. Na chvilku se odprostěte od milionů návodů na internetových stránkách, protože ty vám jsou k ničemu, když se před svou sportovní dráhou nezamyslíte. A zamyslet se musíte pořádně.

První věc, kterou si v maratonu otázek ohledně toho, jak správně cvičit, musíte zodpovědět je:

Čeho chci dosáhnout?

Odpověď na ni bývá překvapivě snadná. Někdo chce větší svaly, někdo fyzickou kondici a Činkasílu, další zase potřebuje zhubnout a nastartovat zdravý životní styl. Mnoho žen chce například jen zpevnit problémové partie. Jaká je ta vaše odpověď? Stanovte si ji si co nejpřesněji – například: chci přibrat 10 kg svalů (a můžete mít i další cíl, jako srazit tělesný tuk na minimum, což pak dále určuje, jak přesně bude váš trénink vypadat), nebo zdravě chci zhubnout 10 kg, chci uběhnout půlmaraton,…

Pozor! Pokud si stanovíte příliš nízký, příliš nejasný, nebo naopak nedosažitelný cíl, nebude pro vás takový cíl motivací! Stanovte si přesný čas, do kdy toho chcete dosáhnout (může se stát, že termín přešvihnete, obzvláště bez předchozích zkušeností, ale bez termínu se naopak můžete dlouho plácat na místě). Prostě si ze své vůle, ze svých plánů a cílů udělejte bič, který vás praští po hlavě vždy, když něco zanedbáte.

Otázka druhá: Jaká je moje výchozí pozice?

Pokud chcete vědět, jak správně cvičit, musíte poznat i své možnosti a předpoklady. Počínaje současnou tělesnou zdatnosti, konče somatotypem. Příkladem budiž začátečník v posilovně, který jde pln očekávání k prvnímu stroji, načež zjistí, že neuzvedne ani tolik, co drobná dívka před ním, přičemž ta se snažila jen trochu zpevnit své tělo. V takovém případě je posilovna demotivující a zbytečná ztráta peněz – zkuste si udělat deset kliků, dvacet dřepů a sklapovaček. Nemá cenu do posilovny chodit, když tohle nezvládnete. Trénink doma není žádná ostuda a výše zmíněné tři cviky provozované opravdu poctivě jsou jako základ naprosto dostatečné.

Sem může patřit i otázka jídelníčku! Ačkoliv se v detailech liší podle toho, čeho chcete dosáhnout, vždy budete nuceni přejít na zdravou stravu založenou na bílkovinách, jinak ani nezhubnete, ani nepřiberete, ani neposílíte své tělo.

Otázka třetí: Jak správně cvičit?

Teď už víte, čeho chcete dosáhnout, čeho se budete muset vzdát v jídle a že to nebude snadná cesta. Pořád však zůstává ta klíčová otázka, jak správně cvičit. Můžete se zeptat profesionálů, nebo lidí na internetu, či přátel. Teprve teď má smysl načítat různé návody a podobné věci, protože už víte, že chcete přibrat 20 kilogramů, tudíž pro vás nebude aerobní trénink tím hlavním prostředkem. Nebo víte, že chcete zhubnout a zpevnit si tělo, takže nemá smysl se tahat s těžkými činkami. Čas investovaný do studia této problematiky se vám 1000x vrátí na čase ušetřeném za zbytečný a kontraproduktivní trénink.

Vložte váš komentář či názor

Komentář můžete zanechat níže,můžete také odebírat RSS komentářů u tohto článku komentáře k článku přes RSS.

Děkujeme předem za přínosné komentáře

Můžete využít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>