Titulka » Cvičení

Kondiční cvičení

15 August 2012

Pro každého sportovce je kondiční cvičení nepostradatelnou složkou tréninku. Kondici cvičí všichni sportovci – s trochou nadsázky se dá říct, že každý sportovec chodí běhat a cvičí v posilovně. Celková tělesná zdatnost, kondice, je nutným předpokladem pro vrcholové sportovní výkony, ale také pro vysokou kvalitu života v dnešním světě, který je tolik zatížený civilizačními chorobami a zlozvyky – málo pohybu, obezita, srdeční choroby,…

Kondiční cvičení

Kondiční cvičení by mělo rozvíjet tři základní atributy – jde o sílu, rychlost a vytrvalost. Pokud budeme cvičit jen jeden, výsledky tréninku nemusejí být tak úžasné, jak bychom čekali. Uvedeme si to na příkladu: typickým tréninkem pro zlepšení vytrvalosti je běhání v aerobním pásmu tepové frekvence. Pokud ho cvičíme, můžeme dosáhnout velkého úbytku tukové tkáně i posílení kardiovaskulárního systému, ale naše tělo bude přizpůsobeno jen dlouhému nenáročnému tréninku a při intenzivnější zátěži nás může zklamat.

Stejně tak při cvičení silovém, v posilovně, můžeme snadno ztratit dynamiku (rychlost) a vytrvalost, přičemž se pak sice můžeme pochlubit velkými svaly a schopností zvednout Xkilovou činkou, ale bez zadýchání neuběhneme (neujdeme?) ani pár stovek metrů.

Kondiční cvičení by prostě mělo zlepšovat všechny tři stránky – vytrvalost, sílu i rychlost. Jak toho ale dosáhnout?

Běh na dlouhou trať

Zlepšení celkové tělesné kondice nepřichází hned a nelze ho dosáhnout jedním stylem tréninku. Nejtěžší je asi nácvik rychlosti, kterou získáváte zejména intervalovými tréninky, sprinty, dynamickým cvičením. Sílu získáte poměrně snadno – adekvátním tréninkem v posilovně, kdy základem bude mrtvý tah, dřepy, bench-press, shyby, ale i izolované cviky na menší svaly (biceps, triceps, lýtka,…).

Vytrvalost snadno získáte nějakým aerobním tréninkem, případně intervalovým tréninkem, při kterém budete střídat intenzivnější aktivitu (sprint) s méně náročnou (jogging).

Všelék – high intensity interval training

Teď si budu trochu protiřečit – opravdu existuje jeden styl tréninku, který do určité míry zlepšuje kondici jako celek. Různé formy HIIT tréninku zvyšují rychlost i sílu a to dramaticky. Do určité míry dochází i k cvičení vytrvalosti a nastartováno je i spalování tuků – zde však stále doporučujeme doplnit čistě vytrvalostním tréninkem.

Pokud vás HIIT zaujal, můžete zkusit například velmi oblíbenou variantu – japonská tabata. Pozor – všechny HIIT tréninky jsou velmi náročné a žádné jiné kondiční cvičení vám nedá víc zabrat.

Japonská tabata video

Rychlé spalování tuků

Japonská tabata

Vložte váš komentář či názor

Komentář můžete zanechat níže,můžete také odebírat RSS komentářů u tohto článku komentáře k článku přes RSS.

Děkujeme předem za přínosné komentáře

Můžete využít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>